Scenariusz lekcji biologii IIIG
Temat lekcji: Ewolucja i jej dowody.
Klasa III gimnazjum
Cele lekcji:
-
Wiadomości - uczeń:
• wymienia bezpośrednie i pośrednie dowody ewolucji;
• wyjaśnia znaczenie terminów np.: skamieniałość, relikty, narządy szczątkowe, ewolucja;
• wymienia narządy szczątkowe człowieka;
• wymienia przykłady struktur homologicznych i analogicznych.
-
Umiejętności- uczeń:
• rozpoznaje skamieniałości, ogniwa pośrednie, relikty ;
• charakteryzuje przykłady ogniw pośrednich, żywych skamieniałości;
• porównuje struktury homologiczne i analogiczne ;
• uzasadnia związek między rozmieszczeniem organizmów, a stopniem ich pokrewieństwa.
Metody i techniki nauczania:
-
prezentacja multimedialna z elementami obserwacji
-
foliogramy multimedialne
-
pogadanki i burzy mózgów, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy:
- indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
-
kartki z nazwami organizmów, np.: amonit, archeopteryks, latimeria
-
prezentacja multimedialna "Ewolucja - jej dowody i mechanizmy" dostępna na portalu https://www.dlanauczyciela.pl/
-
2 arkusze papieru A4, kolorowe flamastry
-
skamieniałości
-
3 kolorowe arkusze papieru A4 z cechami ogniw pośrednich (czerwone - cechy ichtiostegi: płetwa ogonowa, dwie pary kończyn, linia boczna, kończyny z palcami; niebieskie - cechy archeopteryksa: pazury na przedni)ch kończynach, szczęki z zębami,pióra, długi ogon, skrzydła; żółte - cechy nieistniejącego organizmu: cztery pięciopalczaste kończyny, brak zębów w szczęce, pióra na skrzydłach,
-
podręcznik multimedialny Nowa Era "Świat biologii"
-
mapa świata
Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca
1. Uczniowie dzielą się na 3 grupy i siadają w sali przy stanowiskach pracy.
2. Czynności organizacyjne.
3. Nauczyciel podaje temat lekcji.
4. Na podstawie prezentacji multimedialnej wskazani uczniowie określają jaki proces przedstawia slajd (slajd ukazujący człowieka rozumnego i jego przodków). Następnie wyjaśniają znaczenie terminu ewolucja i podają przyczynę ewolucyjnych zmian organizmów.
Przykładowy slajd z prezentacji wydawnictwa NOWA ERA dostępnej na portalu dlanauczyciela.pl
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel na prezentacji przedstawia i po części omawia poszczególne dowody ewolucji.
2. Nauczyciel informuje uczniów, że jednym z dowodów bezpośrednich ewolucji są skamieniałości.
3. Uczniowie w grupach oglądają skamieniałości. Wybrany uczeń udziela odpowiedzi, czym są skamieniałości.
4. Nauczyciel pokazuje slajdy z poszczególnymi rodzajami skamieniałości, a grupy kolejno nazywają daną rycinę np. odcisk liścia paproci, owad zatopiony w bursztynie, skamieniałe muszle amonitów. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów.
5. Wskazani uczniowie odpowiadają na pytania:
• Dlaczego skamieniałościami są tylko szczątki organizmów, a nie one całe?
• O czym informują nas skamieniałości?
6. Prezentacja slajdów z etapami powstawania skamieniałości i krótkie wyjaśnienie, na czym ten proces polega i w jakich warunkach zachodzi.
Przykładowy slajd z prezentacji wydawnictwa NOWA ERA dostępnej na portalu dlanauczyciela.pl
7. Nauczyciel zapoznaje uczniów z bezpośrednimi dowodami ewolucji. Prezentuje przykłady.
8. Uczniowie oglądają ilustracje ichtiostegi, zapoznają się z charakterystyką organizmów zamieszczonych na kolorowych kartkach. Wybierają kartkę z cechami pasującymi do tego przedstawiciela. Na sygnał nauczyciela przedstawiciele grup podnoszą wysoko kartki z cechami ichtiostegi. Nauczyciel poznaje po kolorze kartki poprawnie wykonanego zadania.
9. Uczeń wskazuje na prezentacji cechy ichtiostegi charakterystyczne dla ryb, a następnie – dla płazów.
10. Uczniowie oglądają zdjęcie archeopteryksa, wybierają kartkę z prawidłowymi cechami oraz podchodzą do ekranu i wskazują cechy archeopteryksa właściwe dla gadów, a następnie – dla ptaków.
11. Zaprezentowanie kolejnego dowodu bezpośredniego – relikty- żywe skamieniałości. Uczeń wyjaśnia ten termin.
12. Wskazani uczniowie na podstawie fotografii odczytują nazwy reliktów oraz określają grupę systematyczną, do których należą.
13. Nauczyciel przedstawia dowody pośrednie, jako pierwszy – narządy szczątkowe. Jeden z uczniów wyjaśnia ten termin. Nauczyciel uzupełnia odpowiedź.
14. Uczniowie rozpoznają na slajdzie narządy szczątkowe, np. ząb mądrości i kość ogonową.
15. Przedstawienie kolejnych dowodów pośrednich – elementy budowy i funkcjonowania, rozmieszczenie organizmów, struktury homologiczne i analogiczne.
16. Na podstawie mapy świata nauczyciel wyjaśnia, że blisko spokrewnione gatunki zamieszkują sąsiednie rejony, a daleko spokrewnione – różne kontynenty.
Przykładowy slajd z prezentacji wydawnictwa NOWA ERA dostępnej na portalu dlanauczyciela.pl
17. Wybrani uczniowie dopasowują przedstawione narządy organizmów do struktur analogicznych oraz do struktur homologicznych. Argumentują swój wybór. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w grupach przy pomocy kartek z napisami: „bezpośrednie dowody ewolucji” oraz „pośrednie dowody ewolucji” klasyfikują przez podniesienie kartki prezentowane na slajdach zdjęcia.
2. Nauczyciel ocenia uczniów szczególnie aktywnych podczas lekcji.